Info tentang Muzium British

Muzium British merupakan sebuah muzium sejarah manusia dan budaya di London. Ia mempunyai koleksi, yang berjumlah lebih dari tujuh juta benda, adalah diantara yang terbesar dan paling komprehensif di dunia dan berasal dari semua benua, yang menggambarkan dan mendokumentasikan cerita budaya manusia dari permulaannya sampai sekarang.
Muzium British ditubuhkan pada tahun 1753, sebahagian besar didasarkan pada koleksi dari doktor dan saintis Sir Hans Sloane. Muzium ini pertama kali dibuka untuk umum pada 15 Januari 1759 di Montagu House di Bloomsbury, di lokasi gedung muzium saat ini. Ia pengembangan selama dua seterusnya dan setengah abad sebahagian besar merupakan hasil dari jejak kolonial memperluaskan Inggeris dan telah menghasilkan pembentukan lembaga beberapa cabang, yang pertama adalah British Museum (Natural History) di Kensington Selatan pada tahun 1887. Beberapa benda dalam koleksi, terutama Elgin Marbles dari Parthenon, adalah objek kontroversi mendedah dan panggilan untuk ganti rugi ke negara asal mereka.
Sehingga tahun 1997, ketika British Library (sebelumnya berpusat di Round Ruang Baca) pindah ke tapak baru, Museum Inggeris unik kerana menampung baik muzium kebangsaan barang antik dan perpustakaan nasional di bangunan yang sama. Muzium ini badan awam non-jabatan yang ditaja oleh Jabatan Kebudayaan, Media dan Sukan, dan seperti semua muzium kebangsaan yang lain di United Kingdom itu bayaran tidak ada biaya pendaftaran  Sejak 2002, pengarah muzium telah Neil. Macgregor. Konservatif rakan Sainsbury Tuhan telah berjanji untuk menyumbangkan £ 25 juta untuk Museum untuk membantu pembiayaan untuk perpanjangan skala besar, ditetapkan untuk membuat muzium yang terbesar di dunia dengan koleksi selepas selesai.


Ulasan