Aku yang kusayangi

Suatu ketika aku melihat seseorang
Menadah tangan mencari sesuap nasi
Pada dirinya dan juga anak-anak
Aku seluk poketku ada RM1 aku beri
Sambil aku berdoa moga orang itu
Diberi bantuan oleh orang lain pula
Cukup 20 orang 1 hari
Aku rasa sudah memadai baginya dan anak-anak
Mengecapi makanan dan minuman pemberian Tuhan
Duit RM1 aku yang patut aku beli nasi pada waktu itu aku batalkan
Duit RM1 pada masa itu sudah cukup besar

Suatu ketika aku cuba dikasari oleh sekumpulan budak-budak nakal
Pada masa itu aku adalah belajar ilmu warisan dari pahlawan-pahlawan sejarah silam
Aku terus rentap membuka kalimah, berterabur budak-budak nakal tersebut aku kerjakan

Suatu ketika aku tengok mangsa kemalangan
Kuterus panjatkan doa pada Allah moga dipanjangkan usia mangsa tersebut
Membantu seada yang mampu
Setiba ambulans terus mendapat rawatan lanjutan

Suatu ketika sedang menunggu buah durian di dusun datuk nenekku
Lambat punya durian jatuh
Tiba-tiba.......................bedebum.......................
Melonjak kegirangan, apalagi...............santaplah

Suatu ketika seseorang rakan bertanyakan penyelesaian masalah
Katanya, andai masalahnya tak selesai, dia boleh jadi gila
Aku kata............dalam Al-Quran manusia mana ada yang gila
Aku pun dengan semedikit ilmu yang ada di dada, selesaikan masalahnya

Pernah suatu ketika, buah mempelam aku makan dengan kengkawanku
Sebiji 50-50
Pernah suatu ketika, aku dan kekasihku
Makan rambutan................2 kg aku bayar semua
Apa tidaknya..............kebun datuk nenekku.............kah kah kah

Pernah suatu ketika aku mengimpikan untuk membina mahligai bahagia
Pernah suatu ketika aku mengimpikan untuk mengelilingi dunia
Pernah suatu ketika aku ingin masyhur...................

Ulasan