Aku tak mahu tertipu

Aku tak mahu tertipu oleh penipu
Yang hanya berkata manis itu hanya pada gula
Sedangkan yang lebih manis adalah senyuman yang ikhlas

Aku tak mahu tertipu oleh penipu
Yang hanya berkata wang segala-galanya
Sedangkan Taqwa lebih besar dari segala

Aku tak mahu tertipu oleh penipu
Yang hanya bercinta untuk bahagia
Sedangkan cinta juga perlu melalui jiwanya

Aku tak mahu tertipu oleh penipu
Yang memiliki kuasa tidak menguasainya
Sedangkan kutahu Allah lebih berkuasa

Aku tak mahu tertipu oleh penipu
Yang boleh bertutur mesra
Tetapi tabirnya terguling ahklaknya

Aku tak mahu tertipu oleh penipu
Oleh si cantik yang boleh menggoda
Sedangkan ku tahu godaan mana yang membawa bahagia

Aku tak mahu tertipu oleh penipu
Yang boleh memporak-perandakan seseorang
Sedangkan kutahu mana arif mana alpanya

Aku tak mahu tertipu oleh penipu
Di dunia Tuhan yang penuh cahaya
Moga kaum-kaumku terus di sinar cahaya kebenaran

Ulasan